Schooleigen opvoedingsproject

Alles begint met een verhaal ... 

Het verhaal van de mier en de graankorrel. 

Een graankorrel, die na de oogst op het veld was blijven liggen, wachtte op regen zodat hij zich kon laten wegzinken in de aarde. Toen kwam er een mier. Ze zag de graankorrel, sjorde hem op haar rug en begon moeizaam de lange weg naar haar nest. De graankorrel drukte op haar kleine, taaie lijf en leek steeds zwaarder te worden. 
“Waarom sjouw je zo? Waarom leg je me niet neer?” Vroeg de graankorrel.
De mier hijgde: “Als ik je niet meeneem, hebben we geen eten voor de winter. Wij mieren zijn met zovelen en elk van ons moet zoveel mogelijk voedsel naar de voorraadkamer slepen.” 

“Maar ik ben niet gemaakt om zomaar opgegeten te worden”, zei de graankorrel. “Ik ben een zaadje vol leven. Ik ben er om uit te groeien tot een grote plant. Luister naar me, laten we samen een overeenkomst sluiten.”
De mier was blij dat ze even kon uitrusten. Ze legde de graankorrel neer en vroeg: “Wat is een overeenkomst?”
De graankorrel zei: “Als je me hier op de akker laat liggen, in plaats van me mee te slepen naar je nest, dan zal ik je honderd graankorrels schenken voor je voorraadkamer.” 

De mier dacht na. Honderd korrels in ruil voor één enkele?
Maar dat was een wonder! “Hoe gebeurt het dan?” Vroeg ze.
“Dat is een geheim”, antwoordde de graankorrel, “dat is het geheim van het Leven. Graaf nu een klein kuiltje in de grond, begraaf me daarin en kom dan over een jaar terug.”
Er ging een jaar voorbij.
De mier keerde terug.
En de graankorrel had woord gehouden.
 

Net zoals de graankorrel in het verhaal zien we onze kinderen als zaadjes vol leven, die kunnen uitgroeien tot een grote waardevolle graanhalm. 

De kinderen, die jullie ons toevertrouwen, zijn als graankorrels: nog klein, maar met heel veel kiemkracht, groeikansen en mogelijkheden. Wij engageren ons als school om deze graankorrels alle kansen te geven om zich optimaal te ontwikkelen tot warmeveerkrachtige persoonlijkheden, die klaar zijn voor de toekomst. 

Het kiemen van de zaadjes kan maar door de warmte van de zon. Via onze brede zorgwerking willen we al onze kinderen voldoende kansen geven om te ontkiemen. Door in te zetten op het welbevinden van iedereen, trachten we van onze school een warme school te maken waar elk kind zich geborgen, veilig en verbonden voelt.  

We zijn ervan overtuigd dat een totale ontwikkeling van onze kinderen heel belangrijk is en daarom richten we ons niet enkel op het bijbrengen van kennis en vaardigheden, maar besteden we ook aandacht aan creativiteit en creatief denken, ontwikkelen van talentenondernemingszinsamenwerken en mediaontwikkeling. 

Onze school streeft naar een open communicatie tussen directie, leerkrachten, ouders en leerlingen. We geloven in samenwerken en een positieve relatie tussen alle betrokken partijen om zo een optimaal leerklimaat te creëren.  

Gezond en veilig leven is een belangrijke waarde die we onze kinderen willen bijbrengen. We stimuleren gezonde voeding en voldoende beweging. Daarnaast hebben we ook aandacht voor sociale vaardigheden en respectvol gedrag tegenover elkaar. 

Onze school is echter geen eiland. Naast de geborgenheid van onze kleine school, willen we de kinderen hun leefwereld ruimer maken en de betrokkenheid met de lokale dorpsgemeenschap nastreven. We willen graag samenwerken met ouders, buurtbewoners en organisaties om onze leerlingen te laten kennis maken met de verschillende aspecten van de maatschappij. Zo bereiden we hen voor op hun rol in het latere leven, als actieve burger. 


Onze versie verder uitgediept ...

1. Totaalontwikkeling

Als school vinden we de totaalontwikkeling van alle kinderen zeer belangrijk. Hiervoor gaan we aan de slag met het leerplan Zill (Zin in leren, zin in leven) van het Katholiek onderwijs. Bij de uitwerking ervan zetten we het kind in al zijn facetten centraal en werken we zowel aan cultuurgebonden als aan persoonsgebonden ontwikkelvelden.

Ieder kind heeft talenten, het zijn geboren gaven. Het is onze taak om de ontwikkeling daarvan te ondersteunen op een positieve manier. Je kind krijgt de kans om te laten zien wat het kan en wil.
Die aandacht verhoogt het zelfvertrouwen en de motivatie en geeft energie, kracht en weerbaarheid.

Daarnaast hebben we aandacht voor een aantal 21e -eeuwse vaardigheden, die belangrijk zijn om onze kinderen te wapenen voor de toekomst in een steeds sneller veranderende maatschappij.


2. Veerkracht

Om in deze steeds sneller veranderende maatschappij te leven, is veerkracht een onmisbare eigenschap geworden.

Het groeiproces om een veerkrachtige persoon te worden, begint bij het leren kennen van je eigen capaciteiten en mogelijkheden. Door dit proces ontdekken de kinderen niet alleen hun sterke punten, maar ook hun struikelblokken. Ze worden niet ontmoedigd door fouten, maar leren deze beschouwen als kansen om te leren en te groeien. Fouten maken is een essentieel onderdeel van hun ontwikkeling en helpt hen om een betere versie van zichzelf te worden.

3. Creativiteit

Creatief denken en handelen kan op veel verschillende manieren tot uiting komen, afhankelijk van de interesses en vaardigheden van het kind. Sommige kinderen kunnen bijvoorbeeld creatief zijn in eerder kunstzinnige disciplines zoals tekenen, schilderen, muziek, dans of acteren, terwijl anderen creatief zijn in het oplossen van wiskundige, wetenschappelijke of technische problemen.

Bij ons op school moedigen we beide vormen van creativiteit aan bij de kinderen, zodat ze gestimuleerd worden om probleemoplossende vaardigheden te ontwikkelen en probleemoplossende acties te kunnen ondernemen binnen uiteenlopende domeinen. Daarnaast vinden we het ook belangrijk dat onze kinderen kansen krijgen om hun creatieve en muzische talenten te ontdekken en te ontplooien.


4. Samenwerken

Samenwerken is een zeer belangrijke 21e -eeuwse vaardigheid en verwijst naar het vermogen om effectief te communiceren, ideeën uit te wisselen en samen te werken aan gemeenschappelijke doelen in verschillende contexten. Dit kan gebruikt worden in klascontext, binnen de school maar ook buiten de school.

Om succesvol samen te werken, leren we kinderen vaardigheden zoals luisteren naar anderen, compromissen sluiten, conflicten oplossen en individuele sterktes benutten om de groep te helpen. Hierbij hechten we veel belang aan respectvol leren omgaan met elkaar.

5. Ondernemingszin

Ondernemingszin is een krachtige mix van zelfsturing en creativiteit. Onze kinderen willen en durven enthousiast initiatief nemen en laten zich hierbij niet afschrikken door tegenslagen. We trachten hen deze tegenslagen te laten gebruiken om kansen te zien en hierbij nieuwe ideeën te bedenken. Kinderen krijgen de mogelijkheid om hun persoonlijke grenzen te verleggen.

6. Open communicatie



Schooleigen opvoedingsproject

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x